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Die Liebe und Hingabe Hanuman's zu Lord Rama


Noch heute wird in den Dörfern Südindiens die liebende Hingabe Hanuman's gepriesen,
des großen Bhaktas und Yogis, der in
Affengestalt an der Seite Shri Ramas weilt ....

Hanuman Ji
Hanuman Ji
Hanuman Deity in a flying pose, at Neem Karoli Baba temple in Taos (New Mexico)

Eine indische Geschichte gehört und aus dem Gedächtnis widergegeben

Es begab sich, dass der grosse Weise Narada Muni, der Kraft seiner Mystik an jeden Ort innerhalb und ausserhalb dieses Universums reisen kann, Shri Rama besuchte. Zu Ehren Shri Ramas trug er Ihm und der ganzen Versammlung wunderschöne Lieder der liebenden Verehrung vor, die er mit den sphärischen Klängen seiner Vina begleitete. Die Anwesenden waren bezaubert und Narada Muni beschlich im geheimsten Winkel seines Herzens ein Gefühl des Stolzes.

Da bat Shri Rama darum, einmal den Affenkönig Hanuman die Vina spielen und seine Lieder vortragen zu lassen. Narada Muni zeigte sich über den Vorschlag nicht sehr begeistert. Zweifelnd schaute er auf den riesigen Affen und dachte mit Besorgnis daran, dass dieser mit seinen grossen Händen seiner zierlichen Vina Schaden zufügen könnte. Doch da es der Wunsch Shri Ramas war und Narada Muni diesen Wunsch erfüllen wollte, reichte er Hanumanji sein aussergewöhnliches Musikinstrument.

Hanuman schämte sich ein wenig der Aufmerksamkeit, die ihm zukam. Er war kein begnadeter Sänger, und verfügte weder über eine schöne Stimme, noch konnte er Melodien singen oder spielen. Aber da er Shri Rama nie einen Wunsch abschlagen konnte, nahm er die Vina entgegen und begann zu singen. Er kannte nur einen Mantra, den er mit aller Liebe und Verinnerlichung sang und spielte: «Shri Rama, jay Rama, jay jay Rama. Shri Rama, jay Rama, jay jay Rama... ». Und ungeachtet seines fehlenden musikalischen Talentes wurden die Zuhörer augenblicklich von seinem Bhajana in Bann gezogen und bis ins Innerste ihrer Herzen ergriffen, so dass sie die Welt um sich vergassen und an der Liebe Hanumanjis zu Rama Anteil hatten.

Als Hanuman endete, wollte er Narada Muni seine Vina zurückgeben. Doch die Vina liess sich nicht bewegen und alle sahen, dass das eine Ende der Vina mit dem Steinboden verschmolzen war. Die Liebe Hanumanjis war derartig mächtig, dass sie selbst den Stein zu schmelzen verstand. Als Narada Muni vergeblich versuchte, seine Vina zu ziehen und zu bewegen, riet ihm Shri Rama, auch auf der Vina zu spielen und den Stein schmelzen zu lassen, damit er die Vina lösen konnte. Augenblicklich stimmte Narada Muni seinen wunderbaren Bhajana an. Aber der Stein liess sich nicht erweichen. Darauf schlug Shri Rama vor, Hanuman solle es nochmals versuchen. Und erneut nahm Hanuman das Instrument in seine grossen Hände und begann voller Liebe seinen Mantra zu singen: «Sri Rama, jay Rama, jay jay Rama... ». Und der Stein konnte gar nicht anders, als unter der Liebe Hanumans zu schmelzen, so dass dieser die Vina hochheben und sie Narada Muni zurückgeben konnte.

 

Hanuman meets with Lord Rama
Hanuman conquers the demon Ahiravana


Left Photo
: Hanuman meets with Lord Ramachandra.

Right Photo: Hanuman conquers Ahiravana. Here Hanuman is carrying Rama and Lakshmana while rescuing them from the demon Ahiravana (also known as Mahiravana). This story does not appear in early Ramayana versions, but is so well-known that has become part of the "story." Ahiravana was a demon magician, who was called by Ravana (his father) for help in the struggle against Rama's army. Ahiravana kidnaps Rama and Lakshmana, whom he intends to offer as human sacrifices to the Goddess. The divine brothers wait passively to be rescued by Hanuman, who is this story's real hero.

This story points to Hanuman's growing role in popular piety, and also his popularity as an intercessory deity for the majestic but all-too-distant Rama.

I am indebted to Philip Lutgendorf for this identification. For more on the Ahiravana story, see his "Hanuman's Adventures Underground: The Narrative Logic of a Ramayana Interpolation," in Mandakranta Bose's The Ramayana Revisited (Oxford U. Press, 2004).

Hanuman der ewige Diener von Lord Rama

Es gibt einen berühmten Vers von Hanuman, in dem er sagt: "Mein lieber Herr, wenn es Dir beliebt, kannst Du mir Erlösung aus dem materiellen Dasein oder das Vorrecht gewähren, mit Deinem Dasein zu verschmelzen, doch ich strebe nach keinem dieser Dinge. Ich möchte nichts, das unsere Beziehung als Meister und Diener, selbst nach der Befreiung, mindert."

Im Hayashirsa-pancharatra wird berichtet, dass Prahlada Maharaja, als Nrisimhadeva ihm eine Segnung anbot, keine materielle Segnung annahm, sondern den Herrn nur um die Gunst bat, Sein ewiger Geweihter bleiben zu dürfen. In diesem Zusammenhang führte Prahlada Maharaja das Beispiel Hanumans, des ewigen Dieners Sri Ramachandras, an, der ebenfalls ein grosses Vorbild ist, da er den Herrn niemals um eine materielle Gunst bat. Er blieb immer in Seinem Dienst beschäftigt. Das ist der vorbildliche Charakter Hanumans, für den er immer noch von allen Gottgeweihten verehrt wird. Auch Prahlada Maharaja brachte Hanuman seine achtungsvollen Ehrerbietungen dar.

Ein Gottgeweihter, der einer bestimmten Form des Herrn zugeneigt ist, möchte seine Hingabe nicht anderen Formen zuwenden. Hanuman zum Beispiel, der Geweihte Sri Ramachandras, wuste, das kein Unterschied zwischen Sri Ramacandra und Sri Narayana besteht, und dennoch wollte er nur Sri Ramachandra dienen. Der Grund hierfür ist in der besonderen Zuneigung eines bestimmten Gottgeweihten zu suchen. Es gibt viele Formen des Herrn, aber dennoch ist Krishna die ursprüngliche Gestalt. Obwohl alle Geweihten der verschiedenen Formen des Herrn zur gleichen Kategorie gehören, wird gesagt, das diejenigen, die Geweihte Sri Krishnas sind, die Liste aller Gottgeweihten anfuhren.

(Der Nektar der Hingabe, Erster Teil, Text 4)


Translation: "After rising from bed the next morning, Sri Caitanya Mahaprabhu visited the local temple, where there was a deity of Hanuman. After offering him obeisances, the Lord departed for South India.

Purport: In almost all the cities and towns of India there are temples of Hanumanji, the eternal servant of Lord Ramacandra. There is even a temple of Hanuman near Govindaji temple in Vrndavana. Formerly this temple was in front of the Gopalaji temple, but that Deity Gopalaji went to Orissa to remain as Saksi-gopala. Being the eternal servant of Lord Ramacandra, Hanumanji has been respectfully worshiped for many hundreds and thousands of years. Here even Lord Sri Caitanya Mahaprabhu set the example in showing how one should offer respects to Hanumanji."

Caitanya-caritamrita, Madyam-lila 8:300

"Devotees also offer their respects to Hanuman, who always remained a servant of Lord Rama. The great devotee Hanuman prayed:

bhava-bandha-cchide tasyai
sprhayami na muktaye
bhavan prabhur aham dasa
iti yatra vilupyate

"I do not wish to take liberation or to merge in the Brahman effulgence, where the conception of being a servant of the Lord is completely lost."

Caitanya-caritamrta, Adi lila 6:42

 

Hanuman Tearing Open His Heart
Hanuman Ji Leading Kirtan


Left Photo
: Hanuman Tearing Open His Heart. This is an extremely common image in modern India, and to the best of my knowledge is not found in the Ramayana but reflects popular piety. According to the story, Hanuman was having an argument with someone that Sita and Ram were everywhere (as we can see from the forms behind him). When his adversary challenged him to show how Sita and Ram were inside him, Hanuman tore open his chest, to reveal the divine couple in his heart. This is an image of Hanuman as the model devotee, who is so devoted that the deities have literally found a home in his heart.

Right Photo: Hanuman leading Kirtan. This image also shows Hanuman as a devotee, holding the hand cymbals that are used during kirtan as rhythm instruments; Rama and Sita are seen outlined on his chest, indicating his total devotion. This peaceful, devotional image stands in marked contrast other martial images, and Hanuman's personality has this complex mix of power and devotion.

This is another extremely common contemporary image, and one that also reflects popular piety. According to popular tradition, Hanuman is not only the greatest devotee in terms of loving Rama, but also the greatest in worshipping him, particularly in the devotional chanting known as kirtan. According to popular belief, Hanuman is present wherever Rama's name is sung, since taking part in this is his highest bliss.

 

Hanuman seen in the Himalayas?

17.Mai.2007

"TRUTH IS STRANGER THAN FICTION

The picture was purportedly taken of Hanuman in a cave at Manasarovar Lake (Kailash) in the Himalayas during 1998 summer. When on Sunday the 9th May, 1999, I saw this strange picture of Hanuman reading the Ramayana, in the house of Sri V. Srinivasan at Rohini in North-West Delhi, I was awe-struck. I had never seen this picture before.

This is what I have got from a person who says it is one of the few originals of the Hanuman photos. The government of India every year during the summer "before the onslaught of monsoon", gives permissions after medical check up, to hanuman see in the Himalayasselected individuals and send them in groups to Manasarovar Lake near Kailash. Such groups necessarily will consist of different nationalities, and different people from different regions of India.

A group of people went to Manasarovar for a piligrimage trip. It is said that person taking the picture saw a light inside a cave, photoed that light and died there on spot for reasons not known (this part every one is confirming who went along). Later the friends developed the roll from the camera and got this print!.

It is not sure how much it is true but many people are believing it. It is a fact that Hanuman does exist in flesh and blood because he is a Chiranjeevi (immortal).

The photo is as thrilling as the anecdote."

Jay Sri Ram